NIST - powrót do strony głównej
Strona główna » Prawo - Przegląd najważniejszych zmian » Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 400)

Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 400)

A+ A-

Opis wybranych zmian:

  • Ustawa ma na celu dostosowanie krajowych regulacji prawnych dotyczących transportu kolejowego do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową (Dz.Urz. UE L 352 z 23.12.2016, str. 1), a także korektę wdrożenia do krajowego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 32, z późn. zm.),
  • Ustawa wzmacnia gwarancje niezależności, bezstronności i przejrzystości funkcjonowania zarządcy infrastruktury kolejowej, a zmiany przez nią wprowadzone dotyczą m.in.:

- możliwości zlecania zadań zarządcy infrastruktury innym podmiotom,

- sposobu ustalenia rekompensat za opóźnienie pociągu,

- zawierania umów ramowych między aplikantem a zarządcą infrastruktury,

- zasad udostępniania obiektów infrastruktury usługowej,

- elementów planu biznesowego opracowywanego przez zarządcę infrastruktury,

- zdefiniowania przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo,

- przejrzystości rozliczeń między zarządcami infrastruktury a przewoźnikami kolejowymi.

  • W zakresie jednostek samorządu terytorialnego ustawa stanowi m.in., iż:

- co najmniej raz w roku PLK S.A. zapewnia, aby zainteresowani przewoźnicy kolejowi i aplikanci, a jeżeli jest to konieczne również przedstawiciele podmiotów korzystających z usług kolejowych przewozów towarowych lub pasażerskich oraz organów państwowych i organów jednostek samorządu terytorialnego, mieli możliwość przedstawienia pisemnych opinii dotyczących treści regulaminu sieci oraz potrzeb związanych z utrzymaniem i rozwojem zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej.

 

Tekst aktu: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000400


PDF
kontakt
Facebook
Twitter
Youtube
BIP
 
rss

Copyright © 2024 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego