Opis wybranych zmian:
- Ustawa ma na celu poprawę funkcjonowania przewozów drogowych osób w transporcie publicznym, zapewnienie spójności komunikacyjnej kraju, eliminowanie tzw. białych plam transportowych w rejonach, gdzie regularna komunikacja autobusowa nie istnieje lub funkcjonuje w wymiarze niezaspokajającym podstawowych potrzeb komunikacyjnych pasażerów, a także przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu obywateli zamieszkałych na terenach oddalonych od aglomeracji miejskich.
- Zmiany w ustawie dotyczą m.in.:
- rozszerzenia zakresu ustawy o zasady finansowania regularnych przewozów osób w publicznym transporcie zbiorowym, a nie wyłącznie przewozów o charakterze użyteczności publicznej,
- dokumentów, na podstawie których może odbywać się publiczny transport zbiorowy, - warunków zawierania przez operatorów umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
- zasad funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego,
- zasady finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej
- rekompensat i dopłat przysługujących operatorom i przewoźnikom.
- Ponadto ustawa zakłada, iż dopłacie ze środków Funduszu będą podlegały linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy oraz, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia ustawy w życie - dopłata ma być ustalana w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej. Ustawa określa także warunki uzyskania dopłaty i sposób jej podziału.
Tekst aktu: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001720