Opis wybranych zmian:
- Ustawa: (1) implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji, (2) określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, środki ochrony prawnej oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie, (3) wprowadza jasne i przejrzyste zasady oraz procedury udzielania zamówień w drodze umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, (4) uchyla ustawę z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2015 r. poz. 113).
- Przepisy ustawy stosuje się do umów koncesji, których szacunkowa wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro.
- Ustawa m.in.:będących przedmiotem umowy albo takie prawo wraz z płatnością;
- - wprowadza kluczowe definicje pojęć: (1) umowy koncesji na roboty budowlane przez którą należy rozumieć umowę powierzenia koncesjonariuszowi przez zamawiającego wykonania robót budowlanych, gdzie wynagrodzenie stanowi wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego będącego przedmiotem umowy albo takie prawo wraz z płatnością, oraz (2) umowy koncesji na usługi przez którą należy rozumieć umowę powierzenia koncesjonariuszowi przez zamawiającego świadczenia usług i zarządzania tymi usługami, gdzie wynagrodzenie stanowi wyłącznie prawo do wykonywania usług
- przenosi na koncesjonariusza ryzyko ekonomiczne związane z eksploatacją obiektów budowlanych lub wykonywaniem usług, w tym ryzyko związanego z popytem lub podażą;
- umożliwia zamawiającym sektorowym zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- wprowadza zasadę zgodnie z którą przedmiot umowy koncesji można podzielić, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych - zamawiający może zawrzeć odrębne umowy, których przedmiotem będą poszczególne odrębne części, stosując do zawarcia każdej z umów koncesji przepisy właściwe dla tych części z uwagi na ich charakterystyczne cechy, albo zawrzeć jedną umowę koncesji.
- przyznaje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kompetencję organu właściwego w sprawach umów koncesji na roboty budowlane lub usługi; organem właściwym do rozpoznawania odwołań wnoszonych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji prowadzonym na podstawie ustawy jest Krajowa Izba Odwoławcza.
Tekst aktu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160001920