NIST - powrót do strony głównej
Strona główna » Prawo - Przegląd najważniejszych zmian » Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 p

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 p

A+ A-

Opis wybranych zmian:

  • Ustawa ma umożliwić unieszkodliwienie odpadów medycznych o właściwościach zakaźnych powstających w zawiązku z zagrożeniem epidemicznym w instalacjach nieposiadających stosownych decyzji administracyjnych, na wypadek braku możliwości przetworzenia tych odpadów w uprawnionych instalacjach (spalarnie odpadów niebezpiecznych).
  • Zmiany umożliwiają w szczególnych przypadkach gospodarowania odpadami, w tym transport, przez podmioty, dla których nie zostały wydane decyzje administracyjne lub nie uzyskały wpisu do rejestru w przedmiotowym zakresie, a także dopuszczają możliwość zastosowanie powyższego rozwiązania również w odniesieniu do innych niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych a powstających w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
  • W przypadku odpadów komunalnych wojewoda uzyskuje dodatkowe uprawnienia - może wydać polecenie składowania i spalania odpadów bez jakichkolwiek lub określonych wstępnych procesów przetwarzania, które są wymagane przed tymi procesami – takich jak wysegregowanie odpadów do odzysku, w tym recyklingu czy zmniejszenie masy odpadów przed składowaniem.
  • Polecenie to jednocześnie musi określać:

- podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami;

- miejsce, dopuszczoną metodę i warunki unieszkodliwiania, w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem;

- obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów w postaci papierowej, o ile nie ma możliwości prowadzenia tej ewidencji za pośrednictwem BDO;

- okres obowiązywania polecenia.

  • Wskazany w poleceniu podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami musi posiadać stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji.
  • Zgodnie z ustawą wojewoda może również, w drodze zarządzenia, w zależności od potrzeb danej gminy, zmienić lub wyłączyć wymagania dotyczące selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 150 i 284), a także zmienić częstotliwość odbierania odpadów komunalnych oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, określone w uchwałach rady gminy wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie; zarządzenie to wojewoda wydaje na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.

Tekst aktu: http://isip.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000569

 

 


PDF
kontakt
Facebook
Twitter
Youtube
BIP
 
rss

Copyright © 2024 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego