Opis wybranych zmian:
• Ustawa ma na celu uproszczenie i usprawnienie procesu powrotu i osiedlania się w Polsce osobom pochodzenia polskiego w drodze repatriacji.
• Do jednostek samorządu terytorialnego ustawa odnosi się m.in. w następujący sposób:
1) nakłada na gminy nowe zadanie własne w postaci przydzielenie osoby wspierającej repatrianta - wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania repatrianta może przydzielić mu, w drodze decyzji, na jego wniosek uzasadniony jego szczególną sytuacją, osobę wspierającą (art. 20n ustawy);
2) gminie, która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi, udziela się dotacji z budżetu państwa na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą; dotacja może być przyznana w wysokości do 25 000 zł na repatrianta; dotacji udziela się gminie, której rada gminy podjęła uchwałę, w której zobowiązała się do zapewnienia lokalu mieszkalnego repatriantom i do zawarcia, na czas nieokreślony, umowy nadającej im tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (art. 21 ustawy);
3) gmina może udzielić repatriantowi, na jego wniosek, pomocy polegającej nie tylko na przeprowadzeniu remontu, adaptacji, ale także na wyposażeniu lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej - gmina otrzyma z budżetu państwa dotację celową na realizację tego zadania do wysokości 6000 zł na repatrianta (art. 22 ustawy); repatriant będzie mógł złożyć wniosek, o którym mowa wyżej, osobiście do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce osiedlenia się repatrianta w terminie 2 lat od dnia nabycia przez repatrianta obywatelstwa polskiego.
4) określa zadania wojewody, których należy w szczególności:
- nadzorowanie realizacji zadań w zakresie repatriacji na terenie województwa;
- koordynowanie działań na rzecz adaptacji i integracji repatriantów na terenie
województwa;
3) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie repatriacji (art. 3a ustawy).
Tekst aktu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20170000858