W dniach 26-27 października 2017 r. na Uniwersytecie Zielonogórskim odbył się organizowany przez Polską Agencją Przedsiębiorczości przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego V Kongres Przedsiębiorczości.
Kongres otworzyła Elżbieta Anna Polak - marszałek Województwa Lubuskiego. - Chcemy, żeby przedsiębiorcy wykorzystali ten kongres, aby ich zainspirował, żeby był to silny impuls - mówiła. Wojciech Pomarański - prezes Polskiej Agencji Przedsiębiorczości zaznaczył, że spotkanie ma łączyć trzy elementy: naukę, biznes i samorząd - Bez tych elementów nie jesteśmy w stanie tworzyć innowacji i inwestować.
Zgodnie z założeniami Kongres został podzielony na panele dyskusyjne, podczas których eksperci wypowiadali się w takich tematach jak: przemysł, gospodarka, rynek kapitałowy, rynek pracy, wyzwania cyfrowe, rola kobiet w gospodarce, energetyka, transport publiczny, innowacje, medycyna, szkolnictwo wyższe, lotnictwo, turystyka, rolnictwo, czy sport.
Podczas pierwszego panelu poruszono temat gospodarki opartej na wiedzy. Podczas dyskusji, w której udział wzięli m.in. Janusz Jasiński z Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, senator dr hab. Waldemar Sługocki, odwołano się m.in. do Planu Na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, roli małych i średnich przedsiębiorstw w polskiej gospodarce, poziomu innowacji, a także perspektywy rozwoju Polski bez wsparcia unijnego od 2021 roku.
Znaczna część kongresu poświęcona była zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego. Szczególnie interesujące z punktu widzenia samorządowców były panele: „Miasto inteligentne, czyli jakie? Rola czynnika smart w samorządach”, „Promocja samorządów - wizerunek polskich miast w mediach”, „Perspektywa rozwoju samorządów”, „Sposób na inwestora - jak miasta i gminy skutecznie przyciągają kapitał”, „Turystyka a samorządy - sposoby na efektywną promocję”.
Podczas pierwszego z nich dyskutowali Dariusz Stasik - prezes zarządu Wielkopolskiego Przedsiębiorstwa Inżynierii Przemysłowej, Krzysztof Cała - prezes zarządu Structviev sp. z o. o., Jerzy Jamontt - prezes zarządu Zakładów Mechanicznych Wiromet oraz Paweł Lisowski - dyrektor ds. współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w Banku Gospodarstwa Krajowego. W trakcie wystąpień poruszano następujące zagadnienia: bezpieczeństwo w miastach, poziom dojrzałości polskich miast przyszłości, czy mobilność miast i metropolii. Podczas panelu przytoczono przykłady rozwiązań w zachodnich miastach m.in. w Amsterdamie, którego władze zaproponowały mieszkańcom inwestycje w monitoring służący miastu, służbom porządkowym i mieszkańcom. Szeroko dyskutowano również popularyzację idei ekologicznych, elektrycznych aut.
W panelu na temat wizerunku polskich miast w mediach udział wzięli: Marek Bronkowski - burmistrz Sandomierza, Andrzej Knut - burmistrz Kostrzyna nad Odrą, Krzysztof Wolny - burmistrz Miasta i Gminy Międzychód, Dorota Szczurek - Biuro Obsługi i Promocji Gospodarczej miasta Stalowa Wola, Konrad Rytel reprezentujący Urząd Miasta Piastów, Robert Stępowski - ekspert ds. marketingu terytorialnego oraz Filip Przedpełski - rzecznik prasowy Urzędu Miasta Płońska. Zastanawiając się jak powinna wyglądać promocja samorządów prelegenci omawiali skuteczny branding i marketing miejsca, odpowiadali na pytanie jak skutecznie się promować, biorąc pod uwagę kanały promocji, czy korzystać z usług agencji reklamowych? Praktycy przedstawili również nietypowe formy promocji samorządów. Marek Bronkowski opowiedział o genezie decyzji wybraniu Sandomierza do kręcenia serialu „Ojciec Mateusz” i korzyściach, jakie z tego powodu wyniknęły dla miasta. Z kolei flagowym „produktem” Kostrzyna nad Odrą jest coroczny festiwal „Przystanek Woodstock” - Niestety to nie jest element, na którym można opierać strategię rozwoju. Okazuje się, że wiele osób goszczących na festiwalu nie jest w stanie później powiedzieć w jakim mieście on się odbywał - żalił się burmistrz Andrzej Knut. - Kończy się czas opasłych strategii, a zaczął się czas liderów, pragmatyków, którzy swoje pomysły wcielają w życie, czego świetnym przykładem jest nasz prezydent Pan Lucjusz Nadbereżny - podsumowała Dorota Szczurek.
W pierwszym z paneli drugiego dnia Kongresu, dotyczącym perspektywy rozwoju samorządów udział wzięli Anita Lagierska - Pełnomocnik Prezydenta Miasta Kielce ds. Przedsiębiorczości oraz Dyrektor Wydziału Rozwoju i Rewitalizacji, Marek Cebula - burmistrz Krosna Odrzańskiego, a także pracownik Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego (przewodniczący Rady Miejskiej w Łowiczu) Michał Trzoska. Podczas panelu omówiono m.in. wyzwania stojące przed samorządami po perspektywie 2014-2020, partnerstwo publiczno-prywatne jako sposób na inwestycje, współpracę samorządu z biznesem, nowe technologię, a także stopień wykorzystania funduszy europejskich.
Podczas debaty „Sposób na inwestora - jak miasta i gminy skutecznie przyciągają kapitał” praktycy: Wadim Tyszkiewicz - prezydent miasta Nowa Sól, Grzegorz Benedykciński - burmistrz Grodziska Mazowieckiego, Zbigniew Jurkiewicz - burmistrz Gminy Ciężkowice, Tadeusz Kauch - burmistrz gminy Ujazd, Franciszek Szmigiel - wójt gminy Tomaszów Mazowiecki, Krzysztof Kielec - prezes zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Wojciech Waligóra - prezes Ikea Industry Poland oraz Anita Lagierska - z-ca dyrektora Wydziału Rozwoju i Rewitalizacji, przedstawiali skuteczne sposoby promocji terenów inwestycyjnych, rolę stref ekonomicznych w rozwoju oraz rolę inwestora jako czynnika zmian w regionie.
Panelem zamykającym tematykę samorządową na V Kongresie Przedsiębiorczości było zagadnienie „Turystyka a samorządy - sposoby na efektywną promocję”, w którym udział wzięli: Cezary Sadrakuła - burmistrz Sławy, Tomasz Jaskuła - burmistrz gminy Lubniewice, Joanna Malon - dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Strategii Marki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, Agnieszka Franus - reprezentująca National Geografic, Michał Skałecki - wójt gminy Lubiewo, Lajos Tamas - partner w firmach CEE Aviation Conference and Business Consulting Ltd. I WeLow Aviation Consulting Kft. Oraz Janusz Kardasiński z Grupy Doradczej sp. z o. o. Paneliści rozmawiali m.in. o produktach turystycznych będących czynnikami rozwoju branży, turystyce biznesowej, sytuacji polskiego rynku turystycznego, czy roli lotnisk w rozwoju regionu.
W Kongresie udział wzięło ponad 1000 uczestników, którzy dyskutowali podczas 29 sesji tematycznych.