- Nie ma planów likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych czy szkół specjalnych. Będziemy wzmacniać ich działalność, wykorzystywać potencjał w organizowaniu pomocy dla dzieci, uczniów – w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także ich rodzin – powiedział Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek podczas dzisiejszego wystąpienia.
W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej pojawiły się nieprawdziwe informacje dotyczące zmian w organizowaniu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych czy planów dotyczących funkcjonowania szkół specjalnych. Dzisiaj była okazja, aby zdementować niektóre z nich a także wyjaśnić dlaczego pracujemy nad zmianami.
– Pracownicy poradni nie stracą statusu nauczyciela. Resort nie ma takich planów. Poradnie diagnozują potrzeby i pomagają uczniom z problemami i funkcje te nie tylko będą utrzymane, ale i wzmacniane – podkreślił Minister Przemysław Czarnek.
- Nie ma planów likwidacji szkół specjalnych. Doceniamy dorobek tych szkół i będziemy z niego korzystać w większym zakresie. Szkoły specjalne mają duży potencjał kadrowy, dzięki któremu wzmocnimy kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych. Szkoły specjalne są potrzebne, by dzieci z niepełnosprawnościami, które potrzebują kształcenia w tych szkołach, miały tam zapewnioną najlepszą edukację – podkreślił Minister podczas wystąpienia.
Ponad 2 mln uczniów (ok. 34 proc.) jest objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Dostęp do psychologów i pedagogów w szkołach jest nierówny. W skali kraju to średnio 0,73 etatu specjalisty na szkołę. Na wsi przypada 0,47 etatu specjalisty. Ponadto rośnie liczba dzieci, u których stwierdza się potrzebę kształcenia specjalnego (obecnie to ponad 200 tys., tj. prawie 4 proc. populacji uczniów). Wzrasta również liczba zaburzeń psychicznych i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Około 80 proc. zbadanej przez NIK grupy osób z autyzmem nie znajduje pracy.
Wniosek nasuwa się jeden, musimy zapewnić lepsze przygotowanie do pracy oraz samodzielnego życia. Wzmocnienia wymaga profilaktyka i system wsparcia rodziny. Brakuje koordynacji międzyresortowej w pomocy udzielanej dzieciom i rodzinom, co skutkuje nierównym dostępem do wsparcia. Pracujemy nad tym.
- Rolą państwa jest pomoc rodzicom w wychowaniu i kształceniu dziecka z różnego typu potrzebami. Chcemy, aby powstała kompleksowa pomoc dla ucznia i rodziców. Od dłuższego czasu prowadzimy prace międzyresortowe zmierzające do tego, aby edukacja była efektywna dla wszystkich – powiedział Minister Edukacji i Nauki.
Minister Przemysław Czarnek podkreślił, że pracujemy nad standardami zatrudniania w szkołach i placówkach psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy, którzy będą współpracować z dobrze funkcjonującymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i szkołami specjalnymi. Dodatkowo minister podziękował pracownikom poradni i szkół za ogrom pracy, szczególnie w czasie pandemii i poprosił o dalszą pracę.
Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek dodała, że od kilku lat prowadzimy prace z ekspertami nad zbudowaniem systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w oparciu o dobrą diagnozę.
- Około 30 proc. uczniów w szkołach doświadcza różnych problemów i te dzieci potrzebują pomocy, wsparcia na najwyższym poziomie. Robimy dużo jako państwo, ale potrzebne jest jeszcze większe międzyresortowe wsparcie rodzin, w których są dzieci niepełnosprawne lub zagrożone niepełnosprawnością, już nawet od momentu stwierdzenia zagrożenia w okresie prenatalnym. Potrzebne są szkoły specjalne. Ich specjaliści powinni być wsparciem dla nauczycieli i uczniów ze szkół ogólnodostępnych. W tych szkołach jest ok. 70 proc. uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego – podkreśliła wiceminister Marzena Machałek.
Więcej informacji na stronie:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-dla-wszystkich--konferencja-z-udzialem-czlonkow-kierownictwa-mein