28 października 2019 r. w Strasburgu odbyła się Międzynarodowa konferencja nt. The Twelve Principles of Good Governance and the European Label of Governance Excellence dotycząca dwunastu zasad dobrego zarządzania w administracji lokalnej. Konferencja została zorganizowana przez Centrum doskonalenia ds. dobrego rządzenia Rady Europy (Centre of Expertise for Good Governance, które podlega Komitetowi CDDG - European Committee of Democracy and Governance), w ramach programu przewodnictwa Francji w Komitecie Ministrów Rady Europy. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele francuskich samorządów lokalnych, jak również reprezentanci z Bułgarii, Grecji, Polski czy Hiszpanii, a także z The Federation of European Union Local Authority Chief Executive Officers (UDITE). W spotkaniu udział wzięli również przedstawiciele Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego.
Konferencja dotyczyła 12 zasad dobrego zarządzania, które są narzędziem do określania wspólnej wizji demokratycznych rządów europejskich. W powiązaniu ze Strategią Rozwoju Innowacji i Dobrego Rządzenia wyznaczają one ramy doskonalenia zarządzania i zapewnienia wysokiej jakości usług publicznych na poziomie lokalnym. Celem konferencji była prezentacja rezultatów wdrażania 12 zasad dobrego zarządzania w samorządach francuskich, dzielenie się doświadczeniami z implementacji dobrego zarządzania w samorządach europejskich wdrażających powyższe zasady oraz promocja dobrego zarządzania wśród krajów członkowskich.
W pierwszym panelu samorządy francuskie zaprezentowały swoje doświadczenia w zakresie wdrażania 12 zasad dobrego zarządzania. W tej części konferencji wymieniano poglądy nt. dobrego zarządzania, dyskutowano o sukcesach związanych z wdrażaniem zasad dobrego zarządzania w poszczególnych samorządach oraz o trudnościach związanych z ich implementacją. W dyskusji udział wzięły władze samorządowe z czterech miejscowości we Francji: Metz, Sceaux, Suresnes oraz ze Strasburga.
Cześć druga konferencji dotyczyła wymiany poglądów w szerszej perspektywie nt. wdrażania zasad dobrego zarządzania wśród przedstawicieli niektórych krajów europejskich tj. Bułgarii, Grecji, Hiszpanii oraz Malty.
W dyskusji udział wzięła również delegacja z Polski, którą reprezentowali: Beata Dudzińska - II Zastępca Prezydenta Miasta Piła oraz Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej - dr Cezary Trutkowski. Pani Beata Dudzińska przedstawiła działania i osiągnięcia miasta Piła w zakresie implementacji dobrego zarządzania. Dyskusję prowadziła Pani Alina Tatarenko - Head of the Centre of Expertise for Good Governance w Radzie Europy.
O promocji dobrego zarządzania dla regionów mówiła podczas konferencji Pani Irěn Lejegren (Assembly of European Regions) z regionu Örebro w Szwecji, a nt. promocji 12 zasad dobrego zarządzania online prezentację przedstawił Pan Daniele Del Bianco, ekspert z the Centre of Expertise for Good Governance, działającego w ramach Rady Europy. Zaprezentowane e-narzędzie, zaprojektowane zostało specjalnie do podnoszenia świadomości i promocji zrozumienia ww. 12 zasad. Jego zadaniem jest również pomoc w implementacji wzorców the European Label of Governance Excellence (ELoGE)
Podsumowaniem konferencji była ceremonia wręczenia nagrody European Label of Governance Excellence (ELoGE) - Europejskiej Odznaki Jakości Zarządzania najlepszym francuskim samorządom (Metz, Sceaux, Suresnes oraz Strasburg), działającym w oparciu o 12 zasad dobrego zarządzania.