Dwumiesięczny pilotaż był realizowany od 7 stycznia do 7 marca br. na podstawie umowy z firmą pomagającą przy wypełnieniu wniosków o dofinansowanie. Finansowane przez NFOŚiGW działania informacyjno-doradcze – kierowane do wszystkich mieszkańców Zabierzowa oraz Wilkowic zainteresowanych programem „Czyste Powietrze” – objęły: akcje promocyjne (ulotki, plakaty, strony www i media społecznościowe gmin, a także ogłoszenia parafialne na niedzielnych nabożeństwach), spotkania informacyjne z udziałem wójtów gmin i gminnych ekodoradców (blisko 1 tys. uczestników na 4 spotkaniach), dyżury konsultacyjne oraz doradztwo w indywidualnych domach (z porad ekspertów skorzystało ok. 900 osób).
Konsultanci „Czystego Powietrza” pomagali w wypełnianiu i składaniu wniosków do właściwych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska (Kraków i Katowice). 181 złożonych wniosków o dofinansowanie dotyczyło gminy Zabierzów (70%) a 81 gminy Wilkowice (30%). Warto jednak zauważyć, że Zabierzów jest dużo większą gminą (23 miejscowości, ponad 26 tys. mieszkańców, ponad 8 tys. nieruchomości) niż Wilkowice (3 miejscowości, ponad 13 tys. mieszkańców, ponad 4 tys. nieruchomości), zatem stosunek złożonych wniosków jest adekwatny do wielkości tych dwóch gmin.
Rekomendacje z pilotażu posłużą do optymalizacji sposobu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wdrażaniu „Czystego Powietrza”. Prezes NFOŚiGW Piotr Woźny przypomina, że to właśnie samorządy są najbliżej swoich mieszkańców, znają ich potrzeby i trudności w uzyskaniu dofinansowania, ale trzeba połączyć siły JST z Narodowym i wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska, by podnosić świadomość lokalnych społeczności w zakresie dbania o jakość powietrza, co przełoży się na liczniejsze grono wnioskodawców o środki w programie.
Do tej pory do porozumienia w ramach współpracy przy realizacji programu „Czyste Powietrze” przystąpiło ponad 650 gmin w Polsce.