W dniu 25 października 2017 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się pierwsza Polska Konferencja Jakości Administracji Publicznej „Innowacje w administracji publicznej – rozrzutność czy inwestycja?”, której organizatorami byli Departament Służby Cywilnej KPRM oraz Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego.
Konferencję otworzyły wystąpienia Dobrosława Dowiat-Urbańskiego, Szefa Służby Cywilnej oraz dr Iwony Wieczorek, Dyrektora Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, w których pokreślono rolę administracji publicznej w spełnianiu oczekiwań społeczeństwa obywatelskiego i wartość innowacyjnych dobrych praktyk w kształtowaniu polityk publicznych. Wskazano także, że konferencja ucieleśnia ideę dzielenia się dobrymi praktykami wśród samorządów. Ważnym wydarzeniem było wręczenie dyplomów przedstawicielom dziewięciu instytucji, których dobre praktyki zostały ocenione najwyżej. Zostały one także zaprezentowane i szczegółowo omówione podczas sesji pogłębionych.
Jednostki samorządu terytorialnego zgłosiły 22 dobre praktyki w trzech obszarach tematycznych: „Obywatel w centrum uwagi administracji” (9), ”Budowanie kompetentnej administracji” (8) oraz „Rola administracji publicznej w tworzeniu, realizacji i ocenie polityk publicznych” (5).
Program konferencji obejmował 3 sesje plenarne, odpowiadające ww. obszarom tematycznym, po których następowały równoległe sesje pogłębione, umożliwiające gruntowne przedstawienie wszystkich aspektów danej praktyki i udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na pytania zainteresowanych.
Wprowadzenie do I sesji plenarnej zatytułowanej „Obywatel w centrum uwagi administracji”, zaprezentowała Marianna Sidoroff, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej
w Ministerstwie Rozwoju, podkreślając znaczenie takich aspektów funkcjonowania administracji, jak orientacja na użytkownika usług i proces ich ujednolicania. Mówiąc o rosnącej potrzebie tworzenia technologii komunikowania się i budowania relacji zwróciła uwagę, że w kliencie administracji trzeba przede wszystkim widzieć człowieka i zrozumieć, kim on jest i jakie są jego potrzeby psychologiczne, związane z usługą. W ramach tej sesji zaprezentowano:
II sesja plenarna zatytułowana została „Budowanie kompetentnej administracji”. Podczas wprowadzenia Zuzanna Bartczak, menedżer ds. administracji publicznej PwC zaprezentowała oczekiwania rynku pracy w obliczu zmian demograficznych.
W ramach tej sesji zaprezentowano następujące dobre praktyki:
W/w praktyki były następnie szczegółowo analizowane w ramach równoległych sesji pogłębionych.
Wykład wprowadzający do III sesji plenarnej pt. „Rola administracji publicznej w tworzeniu, realizacji i ocenie polityk publicznych” wygłosił dr Jarosław Matla, ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego. Wskazał on, że polityki publiczne wypełniają przestrzeń, w której nie zagospodarowuje struktura administracji publicznej, by w pełni realizować społeczną politykę państwa. Ich skuteczność zależy od partnerstwa aktywnych interesariuszy („aktorów”) i ciągłego doskonalenia. Istotnym katalizatorem innowacji jest środowisko zarządzania przez jakość – np. w oparciu o model Wspólnej Metody Oceny (CAF), która jest własnością publiczną, a jej stosowanie jest wspierane przez Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego.
W ramach sesji plenarnej zaprezentowano:
Konferencję podsumował Tadeusz Zawistowski, ekspert TZ-Consultans, który w ilustratywnym, syntetycznym wystąpieniu przedstawił rolę innowacji. Prelegent podkreślił związek innowacji z modelem CAF zaznaczając, że dotyczą one nie tylko rodzaju produktu, ale przede wszystkim nowatorskich metod, dzięki którym Dobre Praktyki są pomyślnie adaptowane do realiów instytucji i potrzeb lokalnej wspólnoty.
Ogółem w Polskiej Konferencji Jakości Administracji Publicznej wzięło udział ok. 100 uczestników, reprezentujących instytucje administracji samorządowej i centralnej, a także przedstawicieli instytucji centralnych oraz środowisk naukowych i doradczych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentował Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Andrzej Trzęsiara oraz Naczelnik Wydziału Projektów EFS Marek Śliwiński. Uczestnicy podkreślali wartość konferencji jako płaszczyzny współpracy sieciowej i budowania przyjaznych więzi pomiędzy instytucjami. Wydarzenie stanowi także ważny głos w dyskusji dotyczącej funkcjonowania nowoczesnego państwa.
Poniżej lista wszystkich zgłoszonych praktyk z jednostek samorządu terytorialnego:
W kategorii: Obywatel w centrum działania administracji (9 praktyk).
Wspólnym mianownikiem wszystkich zgłoszonych praktyk są rozwiązania służące usprawnieniu działania urzędu a tym samym poprawie szybkości i jakości załatwienia spraw obywatela.
W kategorii: Budowanie kompetentnej administracji (8 praktyk).
Zgłoszone praktyki poprzez zaproponowane rozwiązania organizacyjne przyczyniają się do podnoszenia standardu działalności instytucji oraz profesjonalizacji kadry.
W kategorii: Rola administracji publicznej w tworzeniu, realizacji i ocenie polityk publicznych (5 praktyk).
Przedstawione w tej kategorii inicjatywy wynikają ze skoncentrowania się samorządów na społeczności, jej doświadczeniu i zasobach. Zgłoszone praktyki wzmacniają aktywności administracji na rzecz współpracy, partnerstwa i partycypacji społecznej.
Informacje o konferencji dostępne są także na stronie Departamentu Służby Cywilnej KPRM:
https://dsc.kprm.gov.pl/aktualnosci/o-innowacjach-w-administracji-na-polskiej-konferencji-jakosci