Wyznaczeni przez Krajowego Koordynatora CAF ds. jednostek samorządu terytorialnego (funkcję tę pełni Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego w Łodzi) eksperci:
- Bohdan Turowski (ekspert wiodący) i
- Sławomir Wysocki (ekspert pomocniczy)
przeprowadzili wywiady z kluczowymi zainteresowanymi stronami Starostwa.
W spotkaniu po stronie urzędu uczestniczyli:
- Iwona Brzozowska– Starosta Powiatu Nowosolskiego,
- Monika Owczarek –Sekretarz Powiatu Nowosolskiego,
- Koordynatorzy CAF – obecna Renata Giertych i pełniący tę funkcję do końca ubiegłego roku – Wiesław Piec,
- członkowie zespołu samooceny i zespołów projektowych
a także – w roli obserwatora – krajowa korespondentka CAF, Katarzyna Dudzik.
Co weryfikowano?
Zgodnie z procedurą zakres oceny objął:
- proces samooceny, tzw. Filar 1 PPJZ CAF. W praktyce – eksperci oceniali sposób przeprowadzenia pierwszych sześciu kroków procesu ciągłego doskonalenia z zastosowaniem modelu, zgodnie z wytycznymi określonymi w broszurze CAF2020,
- proces doskonalenia czyli tzw. Filar 2 PPJZ CAF. Eksperci oceniali sposób przeprowadzenia kroków od siódmego do dziewiątego, opisanych w ww. wytycznych,
- poziom dojrzałości Kompleksowego Zarządzania Jakością (ang. Total Quality Management – TQM), czyli tzw. Filar 3. W tym przypadku eksperci oceniali stopień wprowadzenia wartości TQM wg poszczególnych ośmiu Zasad Doskonałości, opisanych w broszurze CAF2020.
Po wywiadach, eksperci na spotkaniu zamkniętym omawiali otrzymane informacje. Na podsumowaniu wizyty udzielili pozytywnej informacji zwrotnej.
Co dalej?
Zgodnie z PPJZ CAF:
- w ciągu 14 dni od zakończenia wizyty w urzędzie, eksperci przygotowują i przekazują raport z poświadczenia do Krajowej Korespondentki CAF,
- Krajowa Korespondentka CAF przekazuje swoją opinię do Krajowego Koordynatora CAF ds. jst.
- Na postawie raportu ekspertów i rekomendacji Krajowej Korespondentki CAF Krajowy Koordynator CAF podejmuje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania urzędowi tytułu Skutecznego Użytkownika CAF. Decyzja jest przekazywana do kierownika aplikującego urzędu do wiadomości ekspertów i Krajowej Korespondentki.
Co to jest PJZ CAF?
To procedura, w ramach której organizacja – użytkownik CAF – uzyskuje informację zwrotną na temat prawidłowości samooceny, przeprowadzonej według tego modelu, oraz wybranych przez nią kierunków wiodących do osiągnięcia doskonałości funkcjonowania w perspektywie długofalowej.
Celem PJZ CAF, zgodnie z wypracowanymi na szczeblu europejskim zasadami, jest m.in.:
- utrzymać jakość zastosowania CAF i jego oddziaływanie na organizację;
- uzyskać wiedzę, czy w rezultacie zastosowania CAF organizacja kieruje się wartościami TQM,
- utrzymywać i odnawiać entuzjazm do stałego doskonalenia organizacji;
- nagradzać organizacje, które już rozpoczęły drogę do ciągłego doskonalenia, bez osądzania osiągniętego przez nie poziomu doskonałości.
W Polsce procedura PJZ CAF jest dostępna dla jednostek samorządu terytorialnego. Więcej na temat warunków uczestnictwa w procedurze jest dostępne na stronie NIST. Obecnie międzynarodowy zespół Krajowych Korespondentów CAF pod kierunkiem Centrum Zasobów CAF przy EIPA w Maastricht pracuje nad aktualizacją i uproszczeniem PPJZ CAF. Dzięki udziałowi Polski w tych pracach, zmiany będą uwzględniać oczekiwania i sugestie również polskich użytkowników CAF i ekspertów odpowiadających za przygotowanie i przeprowadzenia procedury. Zaktualizowana procedura ma być dostępna jeszcze w tym roku. Poinformujemy o tym w Aktualnościach/CAF na stronie NIST.