Rozpoczęcie finału otworzył panel dyskusyjny pod hasłem „Nowoczesność w działaniu podmiotów z sektora usług publicznych”, podczas którego uczestnicy poruszali tematy dotyczące m.in. smart jako nowej wizji ruchu drogowego, efektywnej strategii pozyskiwania i wykorzystania funduszy unijnych, nowych inwestycji infrastrukturalnych w kontekście wymogów „zielonej” polityki energetycznej, nowoczesnego spojrzenia na systemy zarządzania oraz wdrażania najwyższych standardów technologicznych w przedsiębiorstwach wodociągowych z uwzględnieniem dbałości o jakość i ochronę środowiska. W dyskusji wzięli udział: Stanisław Sienko, wiceprezydent Miasta Rzeszów, Helena Ulanowska, prezes zarządu PKM Katowice, Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM Trójmiasto oraz Kazimierz Homa, prezes zarządu PWiK Oświęcim.
Uczestnicy panelu zaprezentowali na przykładach kierowanych przez siebie instytucji, jak z każdym dniem usługi publiczne są przez nich profesjonalizowane i unowocześniane, dzięki czemu zwiększa się komfort mieszkańców i użytkowników. Paneliści zgodnie doszli do wniosku, że dzięki wdrażaniu śmiałych wizji, a zarazem podejmowaniu często trudnych, czasem wręcz niepopularnych decyzji możliwy jest rozwój, a wizja smart jest już rzeczywistością.
Podczas wystąpienia „Usługi publiczne jako marka” znany z radia, prasy, telewizji, a ostatnio coraz bardziej także z internetu dziennikarz Jarosław Kuźniar mówił, że także w branżach, które teoretycznie wydają się mało medialne, dbałość o wizerunek i umiejętne promowanie swoich sukcesów jest bardzo ważne.
– Właśnie po to powstał program Symbol. Zgromadziliśmy dziś samorządy, przedsiębiorstwa oraz instytucje, które działając na swoich lokalnych rynkach charakteryzują się najwyższą jakością zarządzania, innowacyjnością, sprawnością w pozyskiwaniu i dysponowaniu środkami unijnymi, dbałością o ekologię, ale nade wszystko o szeroko pojęte dobro mieszkańców. Bo to ono jest najważniejsze – wtórował mu Jakub Lisiecki, redaktor naczelny „Monitora Biznesu” w Rzeczpospolitej i „Monitora Rynkowego” w Dzienniku Gazecie Prawnej otwierając Galę.
Podczas tegorocznej edycji kapituła nagrodziła 40. podmiotów z różnych segmentów usług publicznych. Odbierający wyróżnienia często podkreślali, że to właśnie szeroko pojęte dobro lokalnych społeczności jest najlepszym motywatorem ich wytężonej pracy.