Komu organ powinien doręczyć pismo ?
Na organie administracji publicznej ciąży ustawowy obowiązek doręczenie pisma zgodnie z obowiązkiem zapewnienia czynnego udziału stron w postępowaniu. Doręczenie odbywa się oczywiście za potwierdzeniem odbioru. Doręczać może operator pocztowy lub pracownik organu administracji publicznej – na kogo padnie wybór decyduje organ administracji publicznej. Jeżeli strona ustanowi pełnomocnika, pismo należy dostarczyć pełnomocnikowi.
- Zdarza się, że pismo jest dostarczane zarówno pełnomocnikowi i stronie – mówi prowadząca. – Takie rozwiązanie nie rodzin negatywnych skutków w postaci unieważnienia postępowania. Inna sprawa, gdy pismo otrzyma strona, a jej pełnomocnik nie. Wówczas jest to traktowane jako doręczenie nieskuteczne.
Doręczenia hybrydowe
W przypadku zmiany adresu strona ma obowiązek o tym poinformować organ administracji publicznej. Warto jednak podkreślić, że organ administracji publicznej musi poinformować stronę o tym obowiązku i skutku ich niedopełnienia.
Jak poinformowała prowadząca, pisma doręcza się w pierwszej kolejności w miejscu zamieszkania, w drugim – miejscu pracy, trzecim w miejscu organu administracji publicznej. Prowadząca zwraca uwagę, że doręczenie np., w miejscu pracy jest tylko wtedy skuteczne, gdy adresat otrzyma je do rąk własnych.
Podczas szkolenia prowadząca omówiła również kwestie doręczeń hybrydowych wprowadzonych w związku z COVID-19.